fbpx

0743 182 365

Top

Grăsimile din corpul nostru

Nutrisimo.ro / Blog  / Grăsimile din corpul nostru

Grăsimile din corpul nostru

Este sănătos sau nu să consumăm grăsimi?

Ce grăsimi sunt bune și de care ne ferim?

Întrebări normale și care te preocupă zilnic, dacă ești interesață de o alimentație echilibrată.

Atunci când te gândești la grăsimi, mai mult ca sigur că te gândești la ceva rău, te gândești că te vei îngrășa, te gândești la cantitatea de colesterol și îți imaginezi deja cum crește…la tensiunea arterială și la alte lucruri mai puțin drăguțe ce se pot întâmpla în corpul tău.

Este adevărat că anumite grăsimi ne afectează corpul și se vede atât la exterior cât și la interior.

Dar grăsimile sunt bune pentru noi. Ele sunt macronutrienti necesari pentru buna functionare a organismului, deoarece acesta are capacitatea să extragă energie din tot ce mâncăm.

Grasimile reprezintă o sursă destul de concentrată de energie și ne asigură aproximativ jumătate din energia pe care corpul nostru o folosește zilnic.

Atunci când are loc procesul de digestie și în timpul metabolismului,  grăsimile consumate sunt transformate în acizi grași și glicerol, care sunt absorbiți apoi în sânge. Însă atunci când organismului i se ofera mai multe grîsimi decât are nevoie, grăsimile în exces sunt depozitate la nivelul celulelor pentru a fi folosite mai târziu.

Există mai multe tipuri de grăsimi: saturate, nesaturate, monosaturate, acizi grași trans, grăsimi parțial hidrogenate și altele.

Haideți să le structurăm altfel: de origine animală – cele saturate (ce provin din carne de porc, vită, pui, untură, mezeluri, brânză topită, margarină etc) și de origine vegetală – cele nesaturate (aici sursa o reprezintă uleiurile, nucile, avocado, pește gras, semințe, măsline etc).

Însă cele ce ne aduc beneficii organismului sunt cele nesaturate. Ele reduc riscul de afecțiuni cardiovasculare, ajută la reglarea / scăderea colesterolului,  sunt benefice pentru nivelul de trigliceride, oferă energie organismului și îl ajută să își mențină temperatura optimă.

Totodată grăsimile stochează energia în exces pentru consumul ei ulterior.

Grăsimile ajută la formarea membranei celulare.

Alimentele care contin acet tip de grasimi sunt, in general, lichide la temperatura camerei – ex: uleiurile vegetale.

Câteva alimente de unde ne putem lua cantitatea de grăsimi bune sunt: ulei de masline, ulei de canola, ulei de susan, avocado, masline, nuci, unt de arahide, seminte de floarea soarelui, seminte de susan, seminte de dovleac, seminte de in, peste gras (somon, ton, macrou, hering sau sardine), ulei de soia, lapte de soia, tofu.

În ceea ce privește grăsimile saturate…sunt recomandate în cantități cât mai mici (în cazul în care nu pot fi înlocuite), deoarece consumul lor în exces crește riscul de boli cardiovasculare și ajută, de asemenea, nivelul colesterolului rău să crească, ceea ce afectează organismul.

Un ideal ar fi ca aproximativ 30% din totalul de calorii consumate zilnic să provină din grasimi, iar un gram de grasimi contine 9 calorii, ceea ce înseamnă că grăsimile au cel mai mare aport caloric dintre toți nutrienții. 

În concluzie, grăsimile sunt bune, însă aveți grijă ce fel de grăsimi consumați!

Pe cât posibil, înlocuiți-le pe cele saturate cu cele nesaturate!

Vă îmbrățișez!