fbpx

0743 182 365

Top

Carbohidrații…inamic al siluetei?

Nutrisimo.ro / Blog  / Carbohidrații…inamic al siluetei?

Carbohidrații…inamic al siluetei?

Carbohidrații, numiți de foarte mulți și  “zaharuri” sau “glucide”, reprezintă principala sursă de energie la care organismul nostru apelează pentru a-și menține funcțiile vitale și atunci când este pus în fața unui efort fizic.

Fără ei, corpul nostru nu poate sintetiza proteinele și lipidele.

Carbohidrații sunt alcătuiți din oxigen, hidrogen și carbon.

În ceea ce privește creierul, acesta funcționează aproape în totalitate cu energia pe care o ia din carbohidrați. Știi atunci când te înfometezi și începe să te doară capul? ..asta este cauza.

Altfel, dacă exagerezi în ceea ce privește consumul de carbohidrați, nivelul zaharurilor din sânge o să crească brusc și organismul tău , simțindu-se atacat, va elibera o cantitate mare de insulină. Acest hormon are rolul de a “strânge” excesul de zaharuri din corp și a le depozita în ficat și mușchi sub formă de rezervă.

Și tot ea, insulină, are “grijă” să stopeze folosirea grăsimii pe post de energie.

Așa că, dacă vrei să slăbești, trebuie să menții nivelul de insulină constant, în echilibru, asta însemnând că trebuie să ai un echilibru în ceea ce privește alimentele consumate.

Dacă vrei să slăbești, necesarul zilnic de carbohidrați este situat undeva între 1-2 grame / kilogram / corp / zi.

Pentru cei ce merg la sală sau au o activitate fizică susținută pentru creșterea masei musculare, atunci discutăm despre o cantitate de 3-5 grame / kg / corp / zi.

Există două tipuri de carbohidrați: simpli și complecși.

Carbohidrații simpli —“răi”

  • Sunt cei pe bază de zahăr rafinat și făină albă și nu sunt deloc sănătoși pentru organism, influențând în mod negativ apetitul (cresc poftă de mâncare): ciocolată, prăjituri, biscuiți, bomboane, siropuri, băuturi carbogazoase etc.
  • Se absorb rapid în sânge, au indice glicemic ridicat și provacă o reacție violență a organismului.
  • Pentru că se absorb repede, furnizează energie pe moment, corpul o consumă imediat, motiv pentru care ți se va face repede foame.
  • Regăsim în ei o cantitate foarte mică de nutrienți; unii nu conțin deloc
  • Chiar dacă fac parte din categoria carbohidraților simpli (regăsim fructoza), fructele sunt excepția. Sunt pline de vitamine și minerale, iar recomandarea este să le consumăți ca atare, nu sub formă de sucuri sau fresh-uri.

Carbohidrații complecși —“buni”

  • Sunt bogați în vitamine, minerale și fibre, ceea ce ajută la o digestie bună și la scăderea colesterolului. Îi regăsim în: orez, fasole, pâine integrală, mazăre, cereale integrale, linte, legume, paște
  • Organismul îi absoarbe mai încet decât pe cei simpli și îi tranforma în energie, pe care o eliberează constant, astfel îți poți menține ritmul pe tot parcursul zilei.

Sursele din care provin carbohidrații trebuie să fie cât mai naturale, cât mai puțin procesate, dacă vrei să beneficiezi de toți nutrienții pe care îi conțin.

Așa cum am menționat, în momentul în care pătrund în corp carbohidrații, pancreasul secretă insulină. Este în strânsă legătură cu indicele glicemic.

Indicele glicemic este un indicator ce ne arată cu cât crește nivelul zahărului din sânge (glucoză) la ingestia unei cantități dintr-un aliment.

Este important să consumăm alimente cu un indice glicemic cât mai scăzut, dacă vrem să slăbim sau să păstrăm un echilibru în alimentație.